Telewizja   Internet   Telefon
 



  Internet kablowy

  Strefa Abonenta

    Poczta e-mail
    FAQ / Pytania


  Kontakt











Secured by NetCrush



FAQ  -  Frequently Asked Questions  czyli  Najczęściej Zadawane Pytania


Jakie dane są wymagane przy kontaktach z Administracją    (1)

          W godzinach pracy biura - wystarczą jakiekolwiek dane osobowe / dane Abonenta.
          Poza godzinami pracy biura - tylko i wyłącznie Numer ID Klienta (ponieważ poza biurem nie mamy żadnych danych osobowych).
          Numer ID Klienta to 4-ro cyfrowy numer - znajduje się na Umowie (lub na Aneksie do umowy) u góry strony.
          Znajdą go Państwo także w Panelu Abonenta (duże czerwone litery, niemożliwe do przegapienia).
          Nasze telefony, adresy e-mail itd. znajdują się w dziale KONTAKT na tej stronie www.
         


Co oznaczają diody modemu    (2)

      W naszej sieci mamy kilka różnych typów modemów firmy CISCO (dawniej "Scientific Atlanta" markowane jako "Webstar"), o symbolach:
  • EPC-2100 (DOCSIS 2.0, internetowe)
  • EPC-220x (DOCSIS 2.0, internetowe + telefoniczne)
  • EPC-3010 (DOCSIS 3.0, internetowe)
  • EPC-3208 (DOCSIS 3.0, internetowe + telefoniczne)
Stany poszczególnych diód modemów (nie wszystkie modele mają wszystkie diody):
  • POWER - oznacza oczywiście włączone zasilanie.
    Jeśli po jakimś czasie świeci się tylko POWER - jest źle. Modem prawdopodobnie "poddał się" przy szukaniu sieci.

  • PC lub LINK - gdy świeci lub mruga - oznacza podłączony komputer.
    Jeśli nie - sprawdź kable lub stan połączenia sieciowego w systemie.
    W modemach z DOCSIS 3.0 - Kolor zielony - karta sieciowa w trybie 1 Gbit, pomarańczowy - tryb 100 Mbit..

  • RECEIVE / SEND - gdy mrugają to oznacza jakąkolwiek transmisję (z/do modemu lub z/do komputera).

  • CABLE lub ONLINE- gdy mruga modem szuka parametrów i loguje do sieci. Gdy świeci - wszystko poprawnie. Internet dociera do modemu.

  • DS / US - gdy mruga modem szuka parametrów (odpowiednio Downstreamu i Upstreamu, czyli kanałów pobierania i wysyłania).
    Gdy się świeci - wszystko jest poprawnie. Internet dociera do modemu.
    W modemach z DOCSIS 3.0 - Kolor zielony - praca wielokanałowa. Kolor pomarańczowy - pasmo pojedyncze (gorzej).

  • TEL1 / TEL2 - gdy mrugają przy logowaniu - modem uruchamia telefonię.
    Po zalogowaniu i po podniesieniu słuchawki telefonu mruga aktualnie używana linia.
    Do czasu zakończenia uruchamiania, internet może nie docierać do komputera.
Więc poprawne stany (modem zalogowany oraz podłączony włączony komputer, ewentualnie odłożona słuchawka) to:
  • EPC-2100:   Świecą POWER i CABLE. Świeci lub mruga PC (oraz SEND i RECEIVE podczas transferu).
  • EPC-220x:   Świecą POWER, DS, US, ONLINE, TEL1/TEL2. Świeci lub mruga LINK.
  • EPC-3010:   Świecą POWER, DS, US, ONLINE. Świeci lub mruga LINK.
  • EPC-3208:   Świecą POWER, DS, US, ONLINE, TEL1/TEL2. Świeci lub mruga LINK.


Jakie parametry należy wpisać w konfiguracji sieci?    (3)

          Żadne! Nasza sieć działa w oparciu o automatyczne ustawienia (DHCP).
          Stanowczo odradzamy wpisywanie adresów IP, adresów DNS (nasze dla naszej sieci i tak są najszybsze), bram itd.
          Jeśli nie chcesz mieć (od razu lub w przyszłości) problemów z internetem - zaufaj automatowi (DHCP).
         


Dlaczego mój modem rozłącza się i łączy?    (4)

          Jeśli dzieje się to 2 razy na dzień - to prawdopodobnie jest włączona opcja automatycznego restartu o północy (i w południe) związana z nocnym zwiększeniem prędkości internetu.
          Jeśli zdarza się to częściej - najprawdopodobniej coś się dzieje z linią (kablami) lub z samym modemem. Polecamy kontakt z Administracją w celu zdiagnozowania problemu.
         


Modem działa poprawnie a internetu brak, Administracja twierdzi że wszystko OK, co robić?    (5)

          Szukać przyczyny u siebie. Najpierw sprawdzić kable i stan połączenia sieciowego (Windows: Panel Sterowania). Można także poradzić się znajomego informatyka (oczywiście jeśli zna naszą sieć, jeśli nie zna - niewiele zdziała).

          Jeśli mają Państwo router (to dość częsta sytuacja), należy go wyłączyć z prądu, następnie wyłączyć modem i włączyć go ponownie, poczekać aż się zaloguje (modem, około minuty) i na końcu włączyć router. Jeśli po kolejnej minucie nie będzie internetu - jest problem. Można jeszcze podłączyć komputer do modemu bez pośrednictwa routera (wyłączamy modem i włączamy po podłączeniu). Jeśli jest internet - znaczy że coś z routerem. Jeśli nie ma internetu, proszę sprawdzić stan połączenia sieciowego. Jeśli działa, proszę spróbować wejść na jakąś stronę www.

          Przypominamy, że w modemie można używać tylko złącza ETH lub tylko złącza USB (nigdy obu naraz). Po każdej zmianie podłączonego do modemu sprzętu, należy modem wyłączyć z prądu i włączyć ponownie. Jednocześnie odradzamy podłączanie komputera poprzez USB - jest ono wolne i nie zapewnia wykupionej przez Państwa prędkości.

          Dodatkowo informujemy, że naszą główną działalnością jest usługa dostępu do internetu (w znaczeniu dostarczenia internetu do urządzenia dostępowego - czyli do modemu). My zapewniamy internet i przepustowość - Państwo komputer potrafiący z tego skorzystać.
          Administracja może wysłać pracownika na miejsce (lub w przypadku laptopów czy routerów można je przynieść do nas) - jest to jednak usługa płatna zgodnie z cennikiem.
         


Podłączyłem inny komputer do modemu i nie ma internetu, dlaczego?    (6)

          Modem (i sieć po naszej stronie) jest skonfigurowany pod jedno urządzenie. Aby modem "zauważył" inny komputer, po (nie przed) każdej zmianie należy modem wyłączyć z prądu i włączyć (po ok. 5 sekundach).
          Możliwe że konieczne będzie dopisanie komputera do systemu (tylko jeśli ten komputer jest pierwszy raz w naszej sieci). W tym celu należy wejść na jakąkolwiek stronę www - a sieć automatycznie przekieruje do automatycznego kreatora dodawania nowych urządzeń.
         


Modemy EPC-2xxx (DOCSIS 2.0) a EPC-3xxx (DOCSIS 3.0)    (8)

          Modemy EPC-2xxx to modemy starszego (drugiej generacji) standardu DOCSIS 2.0 pracujące jednokanałowo i osiągające teoretyczne prędkości do 55/30 mbps. W realiach osiągały maksimum w okolicach 50/5 mbps.
          Natomiast modemy EPC-3xxx są modemami w najnowszym standardzie DOCSIS 3.0 pracujące wielokanałowo (wielokrotności 55/30 mbps). Umożliwiają na uzyskiwanie teoretycznej prędkości w idealnych warunkach (na każdej karcie DS/US w CMTS) rzędu 220/120 mbps.
          Testowane modemy w szczycie ruchu osiągają w naszej sieci ponad 170/50 mbps bez specjalnych zabiegów. Oto dowód.


Nie wyciągam wykupionej prędkości, co robić?    (9)

          Staramy się aby prędkości były w jak największym stopniu "gwarantowane". Czasem jednak tak nie jest.

Można to sprawdzić, ale należy wykonać następujące kroki:
  • Upewnić się że komputer jest podłączony bezpośrednio do modemu za pomogą kabla Ethernet (ETH).
  • Wyłączyć komputer oraz wyłączyć modem z prądu. Następnie włączyć modem i komputer.
  • Poczekać aż się modem zaloguje a komputer uruchomi do końca (przestanie mielić dyskiem).
  • Wejść na stronę http://10.10.8.1/ i wykonać test prędkości.
Jeśli dalej osiągnięta prędkość różni się znacząco od oferowanej (co najmniej 25%), oto możliwe przyczyny:
  • Komputer jest podłączony z modemem poprzez gniazdo USB. USB jest zbyt wolne - należy podłączyć przez gniazdo Ethernet (ETH).
  • Komputer nie jest w ogóle połączony z modemem (jest router radiowy). Tym bardziej nie ma się czemu dziwić...
  • Komputer jest połączony kablowo z routerem a router z modemem. Spróbuj bezpośrednio do modemu.
  • Komputer sam w sobie jest wolny (uruchamia się dłużej niż minute, muli, wolno otwiera programy, etc.). "Na mule setką nie polecisz"...
  • Zamontowana karta sieciowa jest stara lub mało wydajna. Można spróbować tuningować kartę i system (umiejętnie zrobione pomaga).
  • Przy prędkościach powyżej 50 Mb - komputer zwykle wymaga tuningu (tuning karty sieciowej i połączenia sieciowego).
  • Zobacz także porady administratora na zwiększenie szybkości działania komputera (na dole strony).

  • Oczywiście zawsze możliwe że problem leży po naszej stronie - prosimy o kontakt w celu sprawdzenia.
          Jednocześnie informujemy, że naszą główną działalnością jest usługa dostępu do internetu (w znaczeniu dostarczenia internetu do urządzenia dostępowego - czyli do modemu). My zapewniamy internet i przepustowość - Państwo komputer potrafiący z tego skorzystać.
          Administracja może wysłać pracownika na miejsce w celu zdiagnozowania problemu lub próby polepszenia działania - jest to jednak usługa płatna zgodnie z cennikiem.
         


Krótkie porady w temacie wydajności i bezpieczeństwa komputera (by BloodMan)    (11)
  • Nie używaj starych ani dziwnych (są takie) przeglądarek. Sugeruję najnowszego Google Chrome lub Opera. Odradzam Internet Explorer oraz Firefox. Aktualizuj je często (lub zezwalaj na aktualizacje automatyczne).

  • Zainstaluj blockera reklam (np. ABP - AdBlockPlus do Opery i Chrome). Byle jednego i dobrego. Przesada spowoduje zmulenie przeglądarki. Dobrym pomysłem jest także "coś na YouTube" (usuwanie reklam, pobieranie, itd.).

  • Nie instaluj żadnych toolbarów, "przyspieszaczy systemu", czyścicieli rejestru itd. (a jeśli się same zainstalują - usuwaj). Wyjątkiem są te wbudowane w system. Tak w ogóle upewnij się że są to najnosze wersje, są przeznaczone dla twojego systemu i mają dobrą opinie.

  • Pod żadnym pozorem nie instaluj kilku różnych antywirusów, programów typu internet security czy firewalli - będą się nawzajem zwalczały a system będzie chodził koszmarnie wolno.

  • Od czasu do czasu (np. raz na miesiąc) przeprowadź czyszczenie przeglądarki z plików offline (cache) oraz partycji systemowej za pomocą systemowego narzędzia oczyszczania dysku. Dobra rada (jeśli nie jesteś ekspertem): zaufaj systemowi który lepiej wie co usuwać.

  • Raz na tydzień przeprowadź prostą czynność jaką jest "uruchom ponownie" (dotyczy głównie laptopów). To naprawdę pomaga (wiem, bo mam systemy chodzące non-stop - nierestartowane potrafią wariować - z restartowaniem problemów brak).

  • Włącz mózg. Nowa super hiper gra, w dodatku darmowa, raczej taka darmowa nie jest. Prawdopodobnie darmowe jest przetestowanie przez krótki okres. Czytaj co klikasz, czytaj co pobierasz, patrz skąd pobierasz.

    Możesz te uwagi i porady przyjąć ze zrozumieniem jako pewnik (ponieważ pisze je administrator z 20 letnim doświadczeniem) - lub zignorować tak samo jak "twój znajomy informatyk" (co dostał komputer na gwiazdke) - w takim wypadku macie problem. Ale to i tak wasz problem i waszego komputera. Ja się stosuję do swoich zaleceń i mój komputer chodzi jak brzytwa. Wychodze na chwalipięte, więc starczy.


Chciałbym się dowiedzieć o...?

          Proszę dzwonić lub napisać e-mail. Nasze telefony, adresy e-mail itd. znajdują się w dziale KONTAKT na tej stronie www.
 

wersja do druku
   Code/Web/Design: bm^pte!
niepisz@smtvsat.pl                     Copyright ©2003-2022 SmTvSat Internet Service Provider.   All rights reserved.   Informacje prawne.   

kmdcie@smtvsat.pl kniazi@semtel.pl wywabi@ttukst.pl piacha@zmaza.com jeepem@trzcianka.eu butach@trzcianka.org tajach@trzcianka.eu.org luzach@trzcianka.one.pl zasada@bloodman.one.pl ziucie@amiscena.org ranach@kraku.pl dzatak@npp.com.pl