
|
FAQ - Frequently Asked Questions czyli Najczęściej Zadawane Pytania
|
Jakie dane są wymagane przy kontaktach z Administracją (1)
W godzinach pracy biura - wystarczą jakiekolwiek dane osobowe / dane Abonenta.
Poza godzinami pracy biura - tylko i wyłącznie Numer ID Klienta (ponieważ poza biurem nie mamy żadnych danych osobowych).
Numer ID Klienta to 4-ro cyfrowy numer - znajduje się na Umowie (lub na Aneksie do umowy) u góry strony.
Znajdą go Państwo także w Panelu Abonenta (duże czerwone litery, niemożliwe do przegapienia).
Nasze telefony, adresy e-mail itd. znajdują się w dziale KONTAKT na tej stronie www.
|
Co oznaczają diody modemu (2)
W naszej sieci mamy kilka różnych typów modemów firmy CISCO (dawniej "Scientific Atlanta" markowane jako "Webstar"), o symbolach:
- EPC-2100 (DOCSIS 2.0, internetowe)
- EPC-220x (DOCSIS 2.0, internetowe + telefoniczne)
- EPC-3010 (DOCSIS 3.0, internetowe)
- EPC-3208 (DOCSIS 3.0, internetowe + telefoniczne)
- EPC-3212 (DOCSIS 3.0, internetowe + telefoniczne)
Stany poszczególnych diód modemów (nie wszystkie modele mają wszystkie diody):
- POWER - oznacza oczywiście włączone zasilanie.
Jeśli po jakimś czasie świeci się tylko POWER - jest źle. Modem prawdopodobnie "poddał się" przy szukaniu sieci.
- PC lub LINK - gdy świeci lub mruga - oznacza podłączony komputer.
Jeśli nie - sprawdź kable lub stan połączenia sieciowego w systemie.
W modemach z DOCSIS 3.0 - Kolor zielony - karta sieciowa w trybie 1 Gbit, pomarańczowy - tryb 100 Mbit..
- RECEIVE / SEND - gdy mrugają to oznacza jakąkolwiek transmisję (z/do modemu lub z/do komputera).
- CABLE lub ONLINE- gdy mruga modem szuka parametrów i loguje do sieci. Gdy świeci - wszystko poprawnie. Internet dociera do modemu.
- DS / US - gdy mruga modem szuka parametrów (odpowiednio Downstreamu i Upstreamu, czyli kanałów pobierania i wysyłania).
Gdy się świeci - wszystko jest poprawnie. Internet dociera do modemu.
W modemach z DOCSIS 3.0 - Kolor zielony - praca wielokanałowa. Kolor pomarańczowy - pasmo pojedyncze (gorzej).
- TEL1 / TEL2 - gdy mrugają przy logowaniu - modem uruchamia telefonię.
Po zalogowaniu i po podniesieniu słuchawki telefonu mruga aktualnie używana linia.
Do czasu zakończenia uruchamiania, internet może nie docierać do komputera.
Więc poprawne stany (modem zalogowany oraz podłączony włączony komputer, ewentualnie odłożona słuchawka) to:
- EPC-2100: Świecą POWER i CABLE. Świeci lub mruga PC (oraz SEND i RECEIVE podczas transferu).
- EPC-220x: Świecą POWER, DS, US, ONLINE, TEL1/TEL2. Świeci lub mruga LINK.
- EPC-3010: Świecą POWER, DS, US, ONLINE. Świeci lub mruga LINK.
- EPC-3208: Świecą POWER, DS, US, ONLINE, TEL1/TEL2. Świeci lub mruga LINK.
- EPC-3212: Świecą POWER, DS, US, ONLINE, TEL1/TEL2. Świeci lub mruga LINK.
|
Jakie parametry należy wpisać w konfiguracji sieci? (3)
Żadne! Nasza sieć działa w oparciu o automatyczne ustawienia (DHCP).
Stanowczo odradzamy wpisywanie adresów IP, adresów DNS (nasze dla naszej sieci i tak są najszybsze), bram itd.
Jeśli nie chcesz mieć (od razu lub w przyszłości) problemów z internetem - zaufaj automatowi (DHCP).
|
Dlaczego mój modem rozłącza się i łączy? (4)
Jeśli dzieje się to 2 razy na dzień - to prawdopodobnie jest włączona opcja automatycznego restartu o północy (i w południe) związana
z nocnym zwiększeniem prędkości internetu.
Jeśli zdarza się to częściej - najprawdopodobniej coś się dzieje z linią (kablami) lub z samym modemem. Polecamy kontakt z Administracją
w celu zdiagnozowania problemu.
|
Modem działa poprawnie a internetu brak, Administracja twierdzi że wszystko OK, co robić? (5)
Szukać przyczyny u siebie. Najpierw sprawdzić kable i stan połączenia sieciowego (Windows: Panel Sterowania).
Można także poradzić się znajomego informatyka (oczywiście jeśli zna naszą sieć, jeśli nie zna - niewiele zdziała).
Jeśli mają Państwo router (to dość częsta sytuacja), należy go wyłączyć z prądu, następnie wyłączyć modem i włączyć go ponownie, poczekać aż się
zaloguje (modem, około minuty) i na końcu włączyć router. Jeśli po kolejnej minucie nie będzie internetu - jest problem. Można jeszcze podłączyć
komputer do modemu bez pośrednictwa routera (wyłączamy modem i włączamy po podłączeniu). Jeśli jest internet - znaczy że coś z routerem.
Jeśli nie ma internetu, proszę sprawdzić stan połączenia sieciowego. Jeśli działa, proszę spróbować wejść na jakąś stronę www.
Przypominamy, że w modemie można używać tylko złącza ETH lub tylko złącza USB (nigdy obu naraz). Po każdej zmianie podłączonego do modemu sprzętu,
należy modem wyłączyć z prądu i włączyć ponownie. Jednocześnie odradzamy podłączanie komputera poprzez USB - jest ono wolne i nie zapewnia wykupionej
przez Państwa prędkości.
Dodatkowo informujemy, że naszą główną działalnością jest usługa dostępu do internetu (w znaczeniu dostarczenia internetu do urządzenia dostępowego -
czyli do modemu). My zapewniamy internet i przepustowość - Państwo komputer potrafiący z tego skorzystać.
Administracja może wysłać pracownika na miejsce (lub w przypadku laptopów czy routerów można je przynieść do nas) - jest to jednak usługa płatna zgodnie z cennikiem.
|
Podłączyłem inny komputer do modemu i nie ma internetu, dlaczego? (6)
Modem (i sieć po naszej stronie) jest skonfigurowany pod jedno urządzenie. Aby modem "zauważył" inny komputer, po (nie przed) każdej zmianie
należy modem wyłączyć z prądu i włączyć (po ok. 5 sekundach).
Możliwe że konieczne będzie dopisanie komputera do systemu (tylko jeśli ten komputer jest pierwszy raz w naszej sieci).
W tym celu należy wejść na jakąkolwiek stronę www - a sieć automatycznie przekieruje do automatycznego kreatora dodawania nowych urządzeń.
|
Modemy EPC-2xxx (DOCSIS 2.0) a EPC-3xxx (DOCSIS 3.0) (8)
Modemy EPC-2xxx to modemy starszego (drugiej generacji) standardu DOCSIS 2.0 pracujące jednokanałowo i osiągające teoretyczne prędkości do 55/30 mbps.
W realiach osiągały maksimum w okolicach 50/5 mbps.
Natomiast modemy EPC-3xxx są modemami w najnowszym standardzie DOCSIS 3.0 pracujące wielokanałowo (wielokrotności 55/30 mbps).
Umożliwiają na uzyskiwanie teoretycznej prędkości w idealnych warunkach (na każdej karcie DS/US w CMTS) rzędu 220/120 mbps.
Testowane modemy w szczycie ruchu osiągają w naszej sieci ponad 170/50 mbps bez specjalnych zabiegów. Oto dowód.
|
Nie wyciągam wykupionej prędkości, co robić? (9)
Staramy się aby prędkości były w jak największym stopniu "gwarantowane". Czasem jednak tak nie jest.
Można to sprawdzić, ale należy wykonać następujące kroki:
- Upewnić się że komputer jest podłączony bezpośrednio do modemu za pomogą kabla Ethernet (ETH).
- Wyłączyć komputer oraz wyłączyć modem z prądu. Następnie włączyć modem i komputer.
- Poczekać aż się modem zaloguje a komputer uruchomi do końca (przestanie mielić dyskiem).
- Wejść na stronę http://10.10.8.1/ i wykonać test prędkości.
Jeśli dalej osiągnięta prędkość różni się znacząco od oferowanej (co najmniej 25%), oto możliwe przyczyny:
- Komputer jest podłączony z modemem poprzez gniazdo USB. USB jest zbyt wolne - należy podłączyć przez gniazdo Ethernet (ETH).
- Komputer nie jest w ogóle połączony z modemem (jest router radiowy). Tym bardziej nie ma się czemu dziwić...
- Komputer jest połączony kablowo z routerem a router z modemem. Spróbuj bezpośrednio do modemu.
- Komputer sam w sobie jest wolny (uruchamia się dłużej niż minute, muli, wolno otwiera programy, etc.). "Na mule setką nie polecisz"...
- Zamontowana karta sieciowa jest stara lub mało wydajna. Można spróbować tuningować kartę i system (umiejętnie zrobione pomaga).
- Przy prędkościach powyżej 50 Mb - komputer zwykle wymaga tuningu (tuning karty sieciowej i połączenia sieciowego).
- Zobacz także porady administratora na zwiększenie szybkości działania komputera (na dole strony).
- Oczywiście zawsze możliwe że problem leży po naszej stronie - prosimy o kontakt w celu sprawdzenia.
Jednocześnie informujemy, że naszą główną działalnością jest usługa dostępu do internetu (w znaczeniu dostarczenia internetu do urządzenia
dostępowego - czyli do modemu). My zapewniamy internet i przepustowość - Państwo komputer potrafiący z tego skorzystać.
Administracja może wysłać pracownika na miejsce w celu zdiagnozowania problemu lub próby polepszenia działania - jest to jednak usługa płatna
zgodnie z cennikiem.
|
Krótkie porady w temacie wydajności i bezpieczeństwa komputera (by BloodMan) (11)
- Nie używaj starych ani dziwnych (są takie) przeglądarek. Sugeruję najnowszego Google Chrome lub Opera. Odradzam Internet Explorer oraz Firefox. Aktualizuj je często (lub zezwalaj na aktualizacje automatyczne).
- Zainstaluj blockera reklam (np. ABP - AdBlockPlus do Opery i Chrome). Byle jednego i dobrego. Przesada spowoduje zmulenie przeglądarki. Dobrym pomysłem jest także "coś na YouTube" (usuwanie reklam, pobieranie, itd.).
- Nie instaluj żadnych toolbarów, "przyspieszaczy systemu", czyścicieli rejestru itd. (a jeśli się same zainstalują - usuwaj). Wyjątkiem są te wbudowane w system. Tak w ogóle upewnij się że są to najnosze wersje, są przeznaczone dla twojego systemu i mają dobrą opinie.
- Pod żadnym pozorem nie instaluj kilku różnych antywirusów, programów typu internet security czy firewalli - będą się nawzajem zwalczały a system będzie chodził koszmarnie wolno.
- Od czasu do czasu (np. raz na miesiąc) przeprowadź czyszczenie przeglądarki z plików offline (cache) oraz partycji systemowej za pomocą systemowego narzędzia oczyszczania dysku. Dobra rada (jeśli nie jesteś ekspertem): zaufaj systemowi który lepiej wie co usuwać.
- Raz na tydzień przeprowadź prostą czynność jaką jest "uruchom ponownie" (dotyczy głównie laptopów). To naprawdę pomaga (wiem, bo mam systemy chodzące non-stop - nierestartowane potrafią wariować - z restartowaniem problemów brak).
- Włącz mózg. Nowa super hiper gra, w dodatku darmowa, raczej taka darmowa nie jest. Prawdopodobnie darmowe jest przetestowanie przez krótki okres. Czytaj co klikasz, czytaj co pobierasz, patrz skąd pobierasz.
Możesz te uwagi i porady przyjąć ze zrozumieniem jako pewnik (ponieważ pisze je administrator z 20 letnim doświadczeniem) -
lub zignorować tak samo jak "twój znajomy informatyk" (co dostał komputer na gwiazdke) - w takim wypadku macie problem.
Ale to i tak wasz problem i waszego komputera. Ja się stosuję do swoich zaleceń i mój komputer chodzi jak brzytwa. Wychodze na chwalipięte, więc starczy.
|
Chciałbym się dowiedzieć o...?
Proszę dzwonić lub napisać e-mail. Nasze telefony, adresy e-mail itd. znajdują się w dziale KONTAKT na tej stronie www.
|
 |