Telewizja   Internet   Telefon
 



  Aktualności

  Internet kablowy

  Strefa Abonenta

    Ważne komunikaty
    Poczta e-mail
    Panel Abonenta
    FAQ / Pytania


  Kontakt











FAQ  -  Frequently Asked Questions  czyli  Najczęściej Zadawane Pytania


Jakie dane są wymagane przy kontaktach z Administracją    (1)

          W godzinach pracy biura - wystarczą jakiekolwiek dane osobowe / dane Abonenta.
          Poza godzinami pracy biura - tylko i wyłącznie Numer ID Klienta (ponieważ poza biurem nie mamy żadnych danych osobowych).
          Numer ID Klienta to 4-ro cyfrowy numer - znajduje się na Umowie (lub na Aneksie do umowy) u góry strony.
          Znajdą go Państwo także w Panelu Abonenta (duże czerwone litery, niemożliwe do przegapienia).
          Nasze telefony, adresy e-mail itd. znajdują się w dziale KONTAKT na tej stronie www.
         


Co oznaczają diody modemu    (2)

      W naszej sieci mamy kilka różnych typów modemów firmy CISCO (dawniej "Scientific Atlanta" markowane jako "Webstar"), o symbolach:
  • EPC-2100 (DOCSIS 2.0, internetowe)
  • EPC-220x (DOCSIS 2.0, internetowe + telefoniczne)
  • EPC-3010 (DOCSIS 3.0, internetowe)
  • EPC-3208 (DOCSIS 3.0, internetowe + telefoniczne)
Stany poszczególnych diód modemów (nie wszystkie modele mają wszystkie diody):
  • POWER - oznacza oczywiście włączone zasilanie.
    Jeśli po jakimś czasie świeci się tylko POWER - jest źle. Modem prawdopodobnie "poddał się" przy szukaniu sieci.

  • PC lub LINK - gdy świeci lub mruga - oznacza podłączony komputer.
    Jeśli nie - sprawdź kable lub stan połączenia sieciowego w systemie.
    W modemach z DOCSIS 3.0 - Kolor zielony - karta sieciowa w trybie 1 Gbit, pomarańczowy - tryb 100 Mbit..

  • RECEIVE / SEND - gdy mrugają to oznacza jakąkolwiek transmisję (z/do modemu lub z/do komputera).

  • CABLE lub ONLINE- gdy mruga modem szuka parametrów i loguje do sieci. Gdy świeci - wszystko poprawnie. Internet dociera do modemu.

  • DS / US - gdy mruga modem szuka parametrów (odpowiednio Downstreamu i Upstreamu, czyli kanałów pobierania i wysyłania).
    Gdy się świeci - wszystko jest poprawnie. Internet dociera do modemu.
    W modemach z DOCSIS 3.0 - Kolor zielony - praca wielokanałowa. Kolor pomarańczowy - pasmo pojedyncze (gorzej).

  • TEL1 / TEL2 - gdy mrugają przy logowaniu - modem uruchamia telefonię.
    Po zalogowaniu i po podniesieniu słuchawki telefonu mruga aktualnie używana linia.
    Do czasu zakończenia uruchamiania, internet może nie docierać do komputera.
Więc poprawne stany (modem zalogowany oraz podłączony włączony komputer, ewentualnie odłożona słuchawka) to:
  • EPC-2100:   Świecą POWER i CABLE. Świeci lub mruga PC (oraz SEND i RECEIVE podczas transferu).
  • EPC-220x:   Świecą POWER, DS, US, ONLINE, TEL1/TEL2. Świeci lub mruga LINK.
  • EPC-3010:   Świecą POWER, DS, US, ONLINE. Świeci lub mruga LINK.
  • EPC-3208:   Świecą POWER, DS, US, ONLINE, TEL1/TEL2. Świeci lub mruga LINK.


Jakie parametry należy wpisać w konfiguracji sieci?    (3)

          Żadne! Nasza sieć działa w oparciu o automatyczne ustawienia (DHCP).
          Stanowczo odradzamy wpisywanie adresów IP, adresów DNS (nasze dla naszej sieci i tak są najszybsze), bram itd.
          Jeśli nie chcesz mieć (od razu lub w przyszłości) problemów z internetem - zaufaj automatowi (DHCP).
         


Dlaczego mój modem rozłącza się i łączy?    (4)

          Jeśli dzieje się to 2 razy na dzień - to prawdopodobnie jest włączona opcja automatycznego restartu o północy (i w południe) związana z nocnym zwiększeniem prędkości internetu.
          Jeśli zdarza się to częściej - najprawdopodobniej coś się dzieje z linią (kablami) lub z samym modemem. Polecamy kontakt z Administracją w celu zdiagnozowania problemu.
         


Modem działa poprawnie a internetu brak, Administracja twierdzi że wszystko OK, co robić?    (5)

          Szukać przyczyny u siebie. Najpierw sprawdzić kable i stan połączenia sieciowego (Windows: Panel Sterowania). Można także poradzić się znajomego informatyka (oczywiście jeśli zna naszą sieć, jeśli nie zna - niewiele zdziała).

          Jeśli mają Państwo router (to dość częsta sytuacja), należy go wyłączyć z prądu, następnie wyłączyć modem i włączyć go ponownie, poczekać aż się zaloguje (modem, około minuty) i na końcu włączyć router. Jeśli po kolejnej minucie nie będzie internetu - jest problem. Można jeszcze podłączyć komputer do modemu bez pośrednictwa routera (wyłączamy modem i włączamy po podłączeniu). Jeśli jest internet - znaczy że coś z routerem. Jeśli nie ma internetu, proszę sprawdzić stan połączenia sieciowego. Jeśli działa, proszę spróbować wejść na jakąś stronę www.

          Przypominamy, że w modemie można używać tylko złącza ETH lub tylko złącza USB (nigdy obu naraz). Po każdej zmianie podłączonego do modemu sprzętu, należy modem wyłączyć z prądu i włączyć ponownie. Jednocześnie odradzamy podłączanie komputera poprzez USB - jest ono wolne i nie zapewnia wykupionej przez Państwa prędkości.

          Dodatkowo informujemy, że naszą główną działalnością jest usługa dostępu do internetu (w znaczeniu dostarczenia internetu do urządzenia dostępowego - czyli do modemu). My zapewniamy internet i przepustowość - Państwo komputer potrafiący z tego skorzystać.
          Administracja może wysłać pracownika na miejsce (lub w przypadku laptopów czy routerów można je przynieść do nas) - jest to jednak usługa płatna zgodnie z cennikiem.
         


Podłączyłem inny komputer do modemu i nie ma internetu, dlaczego?    (6)

          Modem (i sieć po naszej stronie) jest skonfigurowany pod jedno urządzenie. Aby modem "zauważył" inny komputer, po (nie przed) każdej zmianie należy modem wyłączyć z prądu i włączyć (po ok. 5 sekundach).
          Możliwe że konieczne będzie dopisanie komputera do systemu (tylko jeśli ten komputer jest pierwszy raz w naszej sieci). W tym celu należy wejść na jakąkolwiek stronę www - a sieć automatycznie przekieruje do automatycznego kreatora dodawania nowych urządzeń.
         


MINI, PLUS, VLAN - O co tu chodzi?    (7)

          Normalnie, zwykłemu użytkownikowi nie potrzeba wszystkich zasobów i możliwości sieci. Związane jest to także z bezpieczeństwem (głównie Państwa, ponieważ Internet zniesie wiele...). Wprowadziliśmy więc podział abonamentów na kilka typów dozwolonych na nich usług.

          "PLUS" posiada własny, stały, zewnętrzny, unikalny adres IP. Pozbawiony limitów typu MINI. Brak w nim jedynie obsługi protokołów zaawansowanych - związanych głównie z niskopoziomowym tunelowaniem, routingiem i innymi, spotykanymi jedynie w zastosowaniach profesjonalnych, usługami. PLUS wystarcza praktycznie do wszystkiego, łącznie z tworzeniem kopii internetu na dysku (p2p, warez, etc.).

          "VLAN" to odmiana typu "PLUS" ze specjalnie przygotowaną konfiguracją modemu działającą całkowicie transparentnie. Jednocześnie dla tego typu (TOS) ustawiony jest najwyższy priorytet danych (QOS). Konfiguracja przenosi praktycznie wszystko z protokołów warstwy 2 i 3 (Layer2/3). Są one używane głównie w zastosowaniach korporacyjnych - np. zdalne sieci wewnętrzne, itd. itp.

          "MINI" pozbawione są własnego, stałego adresu IP (jedynie translację NAT) oraz mają wycięte p2p. Ze strony technicznej Operator może przyznać adres IP (czasowo lub na stałe) który zostanie ograniczony do funkcjonalności jaką daje NAT. Dodatkowo aktywny jest firewall blokujący usługi zaawansowane (w tym zaawansowane protokoły i usługi sieciowe). Z protokołów sieciowych przepuszczone są TCP oraz UDP.
          Wyfiltrowane są (i/lub mogą być) wszystkie usługi, protokoły, strony i sposoby komunikacji wymagane przez p2p i ogólnie pojęte tzw. warezy (o ile wyfiltrowanie ich nie przeszkadza normalnemu użytkowaniu internetu). Przykładami wyfiltrowanych serwisów/programów są np. Kazaa, BitTorrent, Bearshare, Rapidshare, Filesonic, Chomik, Pobieraczek itd. Zastrzegamy sobie możliwość dowolnego modyfikowania (i w dowolnym czasie, bez wcześniejszego powiadomienia) listy blokowanych stron, serwisów i protokołów p2p/warez.
          MINI wystarcza do normalnego przeglądania internetu, oglądania, słuchania, ściągania programów, filmików, piosenek, rozmawiania poprzez komunikatory, większości gier internetowych, komunikacji e-mail itd. itp.
          Na MINI na pewno nie zadziałają gry wymagające bezpośredniej dwukierunkowej komunikacji, stawianie własnych serwerów internetowych (np. streamowanie muzyki, video), usługi tunelowania, przekazywania (proxy), itd. Oczywiście nie zadziała także ściąganie z p2p/warez.
 


Modemy EPC-2xxx (DOCSIS 2.0) a EPC-3xxx (DOCSIS 3.0)    (8)

          Modemy EPC-2xxx to modemy starszego (drugiej generacji) standardu DOCSIS 2.0 pracujące jednokanałowo i osiągające teoretyczne prędkości do 55/30 mbps. W realiach osiągały maksimum w okolicach 50/5 mbps.
          Natomiast modemy EPC-3xxx są modemami w najnowszym standardzie DOCSIS 3.0 pracujące wielokanałowo (wielokrotności 55/30 mbps). Umożliwiają na uzyskiwanie teoretycznej prędkości w idealnych warunkach (na każdej karcie DS/US w CMTS) rzędu 220/120 mbps.
          Testowane modemy w szczycie ruchu osiągają w naszej sieci ponad 170/50 mbps bez specjalnych zabiegów. Oto dowód.


Nie wyciągam wykupionej prędkości, co robić?    (9)

          Staramy się aby prędkości były w jak największym stopniu "gwarantowane". Czasem jednak tak nie jest.

Można to sprawdzić, ale należy wykonać następujące kroki:
  • Upewnić się że komputer jest podłączony bezpośrednio do modemu za pomogą kabla Ethernet (ETH).
  • Wyłączyć komputer oraz wyłączyć modem z prądu. Następnie włączyć modem i komputer.
  • Poczekać aż się modem zaloguje a komputer uruchomi do końca (przestanie mielić dyskiem).
  • Wejść na stronę http://10.10.8.1/ i wykonać test prędkości.
Jeśli dalej osiągnięta prędkość różni się znacząco od oferowanej (co najmniej 25%), oto możliwe przyczyny:
  • Komputer jest podłączony z modemem poprzez gniazdo USB. USB jest zbyt wolne - należy podłączyć przez gniazdo Ethernet (ETH).
  • Komputer nie jest w ogóle połączony z modemem (jest router radiowy). Tym bardziej nie ma się czemu dziwić...
  • Komputer jest połączony kablowo z routerem a router z modemem. Spróbuj bezpośrednio do modemu.
  • Komputer sam w sobie jest wolny (uruchamia się dłużej niż minute, muli, wolno otwiera programy, etc.). "Na mule setką nie polecisz"...
  • Zamontowana karta sieciowa jest stara lub mało wydajna. Można spróbować tuningować kartę i system (umiejętnie zrobione pomaga).
  • Przy prędkościach powyżej 50 Mb - komputer zwykle wymaga tuningu (tuning karty sieciowej i połączenia sieciowego).
  • Zobacz także porady administratora na zwiększenie szybkości działania komputera (na dole strony).

  • Oczywiście zawsze możliwe że problem leży po naszej stronie - prosimy o kontakt w celu sprawdzenia.
          Jednocześnie informujemy, że naszą główną działalnością jest usługa dostępu do internetu (w znaczeniu dostarczenia internetu do urządzenia dostępowego - czyli do modemu). My zapewniamy internet i przepustowość - Państwo komputer potrafiący z tego skorzystać.
          Administracja może wysłać pracownika na miejsce w celu zdiagnozowania problemu lub próby polepszenia działania - jest to jednak usługa płatna zgodnie z cennikiem.
         


Filmy na YouTube    (10)

          W przypadku gdy czasami występuje tzw. zacinanie się filmów w serwisie YouTube, prosimy o wykonanie następujących czynności:
          1. odszukać plik "mms.cfg" w katalogu -> C:\Windows\System32\Macromed\Flash
              (w przypadku systemu 64bit katalog znajdziemy tutaj -> C:\Windows\Syswow64\Macromed\Flash)
          2. edytować plik "mms.cfg", dopisująć na końcu linię -> ProtectedMode=0
         
         
          Ps. Specjalne podziękowania dla Pana Adama za przesłanie nam tej informacji.
         


Krótkie porady w temacie wydajności i bezpieczeństwa komputera (by BloodMan)    (11)
  • Pod żadnym pozorem NIE używaj Avasta. Używaj tylko AVG Antivirus FREE Edition - lub jeśli masz firmę wersji AVG Antivirus Business Edition. Zwróć uwagę że nie są to wersje typu "internet security" ale zwykłe antywirusy. Są proste, dobre i szybkie.

  • Nie używaj starych ani dziwnych (są takie) przeglądarek. Sugeruję najnowszego Google Chrome lub Opera. Odradzam Internet Explorer oraz Firefox. Aktualizuj je często (lub zezwalaj na aktualizacje automatyczne).

  • Zainstaluj blockera reklam (np. ABP - AdBlockPlus do Opery i Chrome). Byle jednego i dobrego. Przesada spowoduje zmulenie przeglądarki. Dobrym pomysłem jest także "coś na YouTube" (usuwanie reklam, pobieranie, itd.).

  • Nie instaluj żadnych toolbarów, "przyspieszaczy systemu", czyścicieli rejestru itd. (a jeśli się same zainstalują - usuwaj). Wyjątkiem są te wbudowane w system. Tak w ogóle upewnij się że są to najnosze wersje, są przeznaczone dla twojego systemu i mają dobrą opinie.

  • Pod żadnym pozorem nie instaluj kilku różnych antywirusów, programów typu internet security czy firewalli - będą się nawzajem zwalczały a system będzie chodził koszmarnie wolno.

  • Od czasu do czasu (np. raz na miesiąc) przeprowadź czyszczenie przeglądarki z plików offline (cache) oraz partycji systemowej za pomocą systemowego narzędzia oczyszczania dysku. Dobra rada (jeśli nie jesteś ekspertem): zaufaj systemowi który lepiej wie co usuwać.

  • Raz na tydzień przeprowadź prostą czynność jaką jest "uruchom ponownie" (dotyczy głównie laptopów). To naprawdę pomaga (wiem, bo mam systemy chodzące non-stop - nierestartowane potrafią wariować - z restartowaniem problemów brak).

  • Włącz mózg. Nowa super hiper gra, w dodatku darmowa, raczej taka darmowa nie jest. Prawdopodobnie darmowe jest przetestowanie przez krótki okres. Czytaj co klikasz, czytaj co pobierasz, patrz skąd pobierasz.

  • Pod żadnym pozorem NIE używaj Avasta. Używaj tylko AVG Antivirus FREE Edition - lub jeśli masz firmę wersji AVG Antivirus Business Edition. Zwróć uwagę że nie są to wersje typu "internet security" ale zwykłe antywirusy. Są proste, dobre i szybkie.



    Możesz te uwagi i porady przyjąć ze zrozumieniem jako pewnik (ponieważ pisze je administrator z 20 letnim doświadczeniem) - lub zignorować tak samo jak "twój znajomy informatyk" (co dostał komputer na gwiazdke) - w takim wypadku macie problem. Ale to i tak wasz problem i waszego komputera. Ja się stosuję do swoich zaleceń i mój komputer chodzi jak brzytwa. Wychodze na chwalipięte, więc starczy.


Chciałbym się dowiedzieć o...?

          Proszę dzwonić lub napisać e-mail. Nasze telefony, adresy e-mail itd. znajdują się w dziale KONTAKT na tej stronie www.
 

wersja do druku
   Code/Web/Design: bm^pte!
niepisz@smtvsat.pl                     Copyright ©2003-2018 SmTvSat Internet Service Provider.   All rights reserved.   Informacje prawne.